05.04.2022

AllGrip napęd na cztery koła dla „wszystkich ludzi”


Slogan reklamowy Suzuki „AllGrip for All People” (napęd allgrip dla wszystkich ludzi) pochodzi z 2013 roku. To właśnie zaprezentowano Suzuki SX4 S-Cross wyposażone w optymalny napęd na cztery koła AllGrip, który zaprojektowano dzięki wieloletniemu doświadczeniu Japończyków w budowie modeli terenowych-4x4.

W latach 60. ubiegłego wieku inżynierowie Suzuki wyznaczyli sobie cel, jakim miał być: „Pojazd, który może poruszać się po wyboistych drogach i docierać do miejsc, do których zwykłe samochody nie dojeżdżają”. W roku 1968 ruszyły prace nad lekkim autem z segmentu tzw. kei-car (mini, typowe dla rynku japońskiego), który miał napęd na cztery koła. Po dwóch latach, w roku 1970 projekt doczekał się seryjnej produkcji - trzyosobowy LJ10 (Light Jeep 10) był pierwszym z wielu terenowych modeli Suzuki.

Napęd na cztery koła stale modernizano. Kolejne rozwiązania wdrażano w Suzuki, na początku z ramową konstrukcją podwozia (od serii LJ oraz SJ, przez Vitarę - do roku 2014 i Grand Vitarę po Samuraja oraz Jimny). W roku 2006 zaprezentowano małego crossovera z nadwoziem samonośnym SX-4. W tym samochodzie po raz pierwszy zastosowano całkiem nową generację napędu na cztery koła i-AWD ze sterowaniem elektronicznym, a kierowca w SX-4 mógł skorzystać z jednego z trzech trybów jazdy. Zmodyfikowany układ i-AWD wdrożono następnie w modelu Kizashi.

W roku 2013, w kolejnej generacji Suzuki SX4 S-Cross, zastosowano wspomniany (sterowany elektronicznie) układ przeniesienia napędu AllGrip, który rok później trafił także do Suzuki Vitary nowej generacji. W roku 2016 w gamie aut czteronapędowych znalazł się Ignis drugiej generacji. W tym samym czasie Suzuki usystematyzowało gamę napędów na cztery koła pod nazwą AllGrip, zróżnicowanych pod względem konstrukcyjnym i technologicznym.

AllGrip Auto z układem napędu na cztery koła ze sprzęgłem wiskotycznym, zastosowanym w Suzuki Ignis.

AllGrip Select, elektronicznie sterowany układ napędu na cztery koła, umożliwiający kierowcy wybór jednego z czterech trybów jazdy (auto, sport, snow i lock), zastosowany w modelach Suzuki Vitara i Suzuki S-Cross.

AllGrip Pro, układ napędu na cztery koła ze skrzynią redukcyjną, włączany przez kierowcę, zastosowany w Suzuki Jimny.

15.10.2024

5 lat z Suzuki Boxing Night

26 lipca 2019 roku w Warszawie odbyła się pierwsza gala boksu olimpijskiego Suzuki Boxing Night.

Dowiedz się więcej
03.10.2024

Suzuki ponownie w gronie liderów niezawodności samochodów używanych w rankingu brytyjskiego magazynu „What Car?”

Suzuki Vitara oraz Suzuki Swift znalazły się w gronie liderów najnowszego rankingu niezawodności „What Car? Reliability Survey”, opartego na opinii właścicieli samochodów.

Dowiedz się więcej
01.10.2024

Suzuki z premierą najnowszej serii silników zaburtowych Stealth Line

Podczas targów Salone Nautico w Genui japoński koncern zaprezentował nowe silniki z serii Stealth Line, o mocy od 115 do 350 koni (DF115B – DF350AMD).

Dowiedz się więcej
30.09.2024

Julia Szeremeta odebrała Suzuki S-Cross, nagrodę specjalną za zdobycie srebrnego medalu na igrzyskach olimpijskich w Paryżu

Podczas uroczystej gali zamykającej IV Forum Polskiego Boksu w Kielcach, Julia Szeremeta, srebrna medalistka XXXIII Letnich Igrzysk Olimpijskich 2024 w Paryżu, odebrała nagrody od Polskiego Związku Bokserskiego, w czym miała udział spółka Suzuki Motor Poland.

Dowiedz się więcej